Direktlänk till inlägg 8 mars 2011

Grattis på fettisdagen!

Av Gunilla Olsson - 8 mars 2011 08:30

Jag har i år inte ätit annat än finska semlor. Idag är kanske dagen för årets obligatoriska semla.


Rätta mig om jag har fel men är semlor måhända det enda bakverk som faktiskt inte är godare hembakt? Det går liksom inte att göra semlebullar luftiga nog.


I min ungdomsdagar skulle jag och min vän K imponera på två amerikanska pojkar. Vi beslöt oss för bjuda på svenska semlor. Vi ansträngde oss så till den grad att vi gjorde egen mandelmassa. Det vi inte gjorde dock var att baka brödet. Vi insåg att det inte skulle hålla samma klass som ett bageris så vi fuskade. Vi gick till Sandéns i Jönköping där vi på den tiden kände ägaren och bad om att få köpa några semlebullar.


Vi skar brödet själv för det rätta hembakade intrycket och satte sen med stor omsorg samman semlorna innan vi överlämnade dessa.


Tro mig, det var ett trick som fungerade. De var imponerade som få. Den ena av dem än mer än den andra. Han var så imponerad att han inte riktigt kunde släppa det. De var tveklöst de godaste semlor han blivit bjuden på. Till en början var vi smickrade men när han ständigt återkom till "den där bullen, vilken god bulle" så kom det dåliga samvetet krypande.


Vi gjorde vårt bästa. Vi ställde ledande frågor som "mandelmassan då, var inte den god?" "märkte du att den var hemmagjord, helt från grunden". Jodå den var god "men den där bullen, jag måste få receptet att ta med hem"


Jag minns inte hur det hela slutade. Antagligen bröt jag ihop och i förtvivlan erkände mitt fusk efter flera veckors påtryckningar.


Eller så står han idag och febrilt försöker återskapa den himmelska kreation vi bjöd honom på utan att alls förstå vad han gör fel när bullarna inte alls blir som våra trots "receptet" han fick med sig.

 
 
Ingen bild

Sara

8 mars 2011 20:08

Sorry Gunilla, men du har så fel. Semlor måste vara hembakade! Den där luftbullen man kan köpa är inte god. Det ska vara hembakat med riktigt varm mjölk. Köpebullar blir ju bara slemmiga då, men en hembakt håller formen perfekt om man äter mrd rätt semletempo! Som du vet har jag en del erfarenheter av den älskade bullen... :-)

 
Gunilla

Gunilla

9 mars 2011 08:31

Nej jag skulle naturligtvis aldrig våga föra en semle-debatt med någon så rutinerad som du Sara :) Jag räknade bort mjölken i min analys. Det har jag nog inte ätit sen barndomens dagar och då förstår jag att en mer kompakt bulle säkert är att föredra. Borde klargjort att jag pratade Semla á natural. :)

http://gnilschen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards