Alla inlägg under augusti 2011

Av Gunilla Olsson - 31 augusti 2011 14:46

Nej jag har inte glömt bort er kära läsare. Jag har bara valt bort er. Så går det ibland när chefen får för sig att man ska göra lite nytta om dagarna, kvällarna bokas upp med diverse möten och helgens projekt kräver sin förberedelse.


Men så fort jag finner tiden och livet tillräckligt intressant så vet ni att jag skriver och frekvensen återgår till det normala. 


Suger det att bli bortvald? Nu vet ni hur jag känner det när ni inte klickar in för att läsa.  

Av Gunilla Olsson - 31 augusti 2011 08:09

Helena Prytz, du är säkert en trevlig tjej. Jag vet egentligen inget om dig och det känns tråkigt att vårt första möte ska ske under så negativa omständigheter.


Nu ska jag öppet medge att jag inte på något vis är din eller förlaget Bra Böckers målgrupp när Dexter Hängiven Hämnare (Jeff Lindsay) beslutades att ges ut på svenska.


Jag kan också ärligt säga att jag inser att den goda Lindsay inte givit dig något material att jobba med. En författare som minst en gång per sida behöver använda sig av versaler, för att rätt ord i meningen ska betonas, kommer aldrig belönas med Nobelpriset i litteratur och det är helt ok.


Med detta sagt vill jag ändå råda dig att söka ett nytt jobb. Den översättning du är skyldig till hade jag knappt godkänt av en årskurs 9 elev under min tid som lärare.


Jag kan bortse från slarv som att du skriver "ölet" istället för "ölen", jag försöker ha tålamod med dig och fokusera på storyn och inte dina ordval. Men du gör det stört omöjligt för mig!


På sidan 50 när Astor och Cody kommer in i rummet skriver du:


"Han var inte så pratsam. Han sa faktiskt nästan aldrig någonting. Stackars unge. Hela situationen med hans far hade verkligen strulat till det för honom."


Min kvalificerade gissning är att originaltexten är:

"He was not very talkative. He really never said anything. The whole situation with his father had really messed him up."


Det är en bedrift att översätta varje ord rätt av, aldrig bekymra sig om ordföljd, idiomatiska uttryck eller flytet på svenska. Jag kan tåla det även om det är undermåligt. Men när jag läser nästa mening vänder det sig i magen på mig.


""Är du full?" frågade han. Det var ett långt tal för honom."


Det är så svengelskt att jag bara vill skrika högt!


Fortsätter boken i samma stil kan du på fullt allvar bli den första översättaren som hamnar på min "läs ej lista" där bara usla författare tidigare förpassats. Du är redan den enda översättaren jag kan namnet på trots att din uppgift helt klart borde gå tämligen obemärkt förbi.


Kanske var det din plan? Kanske ville du skapa ett namn för dig själv. I så fall får jag gratulera till framgången. Nu har du ju faktiskt ännu en google-träff att briljera med.

Av Gunilla Olsson - 30 augusti 2011 11:46

Jag välkomnar att alla våra stora dagstidningar nu väljer att ha en stramare hantering för kommentarer och läsardiskussioner. På aftonbladet ser man idag följande rubriker.


 

Runtom i stugorna finns det säkert idag troll som gråter. Jag har med skräckblandad förtjusning ibland frossat i tillräckligt många kommentarer på olika forum för att veta precis hur argumenten låter. Man gnäller om att begränsningen är odemokratisk, att det är censur och att man inte längre ens har åsiktsfrihet.


Alla dessa faller ju naturligtvis helt platt. Att vi har åsiktsfrihet betyder knappast att en privatägd tidning har någon skyldighet att förmedla denna åsikt för oss. Man får helt enkelt stå för de åsikter man har eller skapa en egen plattform att uttrycka de anonymt på.


Ska bli spännande och se vilka trollen är, eller om de helt enkelt försvinner nu när tidningarna tänder lampan.  

Av Gunilla Olsson - 29 augusti 2011 16:41

Det går inte att förneka att han är en talangfull skådis. Det går inte heller att förneka att han på egen hand gjort en del karaktärer och berättelser oförglömliga. Likväl är hans ego större än hans talang.


För mig kom skiljelinjen när han inte längre kunde dela bioduken med någon annan. Det räckte inte att han var titelrollen och ensam huvudkaraktär. Han ville helt enkelt inte att någon annan skulle figurera alls på vita duken.


"Hmm hur kan jag ensam synas på bioduken i 3h. Jo jag vet, jag är på en öde ö."


Resultatet blir en på tok för lång och tråkig film där han ska briljera som skådespelare med enbart en volleyboll att skapa kemi med. Låt mig säga som så att jag tyckte inte riktigt att det räckte. Så bra är inte ens du Tom Hanks!


Detta gör mig skeptisk till helgens premiär trots hans generoistet att numera dela duken med andra igen.


 


Ja, jag vet att Julia är med och det går inte att ignorera när man avgör om filmen ska ses eller ej. Men hon är väl ändå värd ett eget inlägg? Det är inget jag kan klämma in mellan raderna bara. Ni får ge er till tåls kära läsare. Kanske får ni veta hur hennes närvaro i filmen påverkar mitt definitiva beslut.

Av Gunilla Olsson - 29 augusti 2011 11:30

Vinnaren i gen-lotteriet 2012 är...


 


Världens häftigaste power-couple ska bli en power-trio.


Jag får erkänna att jag älskar deras barn redan!

Av Gunilla Olsson - 29 augusti 2011 08:15

Där sitter jag i godan ro och läser min Metro när mannen framför mig fångar min blick.


Han drar ur jackfickan fram sitt nyckelband och hänger det om halsen samtidigt som han ser på mig. Jag läser på bandet som vittnar om hans generösa blodgivande "Jag är positiv"

 

Plötsligt känns blicken menande och stämningen blir smått påtaglig. Hur kan han veta att i min väska ligger


 

?


Hade jag haft en bättre hårdag, eller något som helst till övers för folk som bär sina nycklar kring halsen, kanske jag hade besvarat hans blinkning och gett mig tillkänna.

Av Gunilla Olsson - 26 augusti 2011 15:42

¨


Får hennes välinövade, välformulerade och motoriskt återgivna meningar er att ta Centern till ert hjärta?


Jag tycker inte hon är dum i huvudet vilket är mer än vad jag kan säga om en del andra politiker. Men jag undrar om hon är mänsklig eller programmerad?


Det låter så tillrättalagt att det är svårt att tro att det ens är en intervjusituation. Jag lyssnade mer än jag tittade och fick gå till TVn för att se om det var en inspelning från ett tal eller faktiskt var ett samtal.


Man får väl ge henne att hon är effektiv åtminstone. Hon pluggade svar inför intervjun och skrev sitt tal till kongressen på samma gång. Skönt att ha det gjort!

Av Gunilla Olsson - 26 augusti 2011 13:31

Räkor, en fin köttbit eller kanske outsidern charkisar+ostar. Det är i dessa tankar jag går denna eftermiddag.


Det är lagom huvudbry för en fredag kan jag känna.

Skapa flashcards