Alla inlägg under maj 2012

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2012 06:21

Nu vaknar jag sådär arg igen och bara måste skriva. Brukar inte engagera mig i så kallade kultur- eller mediabråk". Rubrikerna är ofta gravt överdrivna och det är sällan värt tiden eller engagemanget. Efter att ha lyssnat på Ebba von Sydow på Mix Megapol samt sett henne i Schulman Show kunde jag inte låta bli dock. Hon verkade så uppriktigt ledsen efter Publicistklubbens debatt att jag ville höra vad som egentligen sas.


Det tog inte många minuter innan jag kokade av ilska. För er som inte sett debatten och har en timme till övers finns den här. För er övriga sammanfattar jag idiotin nedan.




Temat för debatten var alltså Journalisten och Varumärket. Jag antar att den skulle ta sin utgångspunkt i sociala medier och om de idag var en förutsättning för en journalist och på vilket sätt det i så fall påverkade det journalistiska uppdraget. Det spårade ur rätt snabbt därifrån.


Stina Dabrowski:

Vi kan börja med henne. Hon var där som moderator men tog en högst aktiv del i påhoppen som haglade över både Ebba von Sydow och Alex Schulman i panelen. De senaste mediaframträdanden jag sett med Stina har i stort sett handlat om att hon sörjer att hennes djupodlade intervjuer inte verkar ha en plats längre i dagens mediaklimat. Jag kan bara hålla med, det är en förlust. Men det ursäktar inte hennes totala okunnighet för journalister som jobbar på annat sätt. Hon ställde frågan "Håller journalistiken på att förändras" jag vet inte hur många gånger och fick svar varje gång, ändå envisades hon med att fortsätta ställa den. Jag vet inte vilket svar hon var ute efter. Det säger väl sig självt att journalistiken förändras, det gjorde den med pennans frammarsch, radions, tvns, internets och nu sociala mediers också. 


Jag tycker trendspanaren Magnus Lindqvist sammanfattade det bra när han sa att hon satt normen utifrån då hon själv var som mest aktiv och sen tycker att alla andra former av journalistik är avvikande avarter. Fanns säkert journalister som tyckte detsamma när hon intervjuade på TV istället för att använda pennan.


Hon envisades med att referera till Ebbas och Alex arbete med orden "ni som twittrar och håller på" med en föraktfull fnysning och en avfärdande viftning på handen. Jag vet inte ens om hon förstår att twitter och bloggar är en plattform, inte ett innehåll.


Tycker också att det blir komiskt när hon ifrågasätter att journalister bygger varumärken. Hon om någon har väl vårdat sitt och sett till att Stina Dabrowski står för något. Det handlar ju bara om att hon tycker hon valt rätt väg och de fel, men att påstå att hon inte också haft strategier är ju skrattretande. Jag vet inte om hon tycker att hoppen hon avslutade varje intervju med var i nationens intresse och av journalistisk vikt, eller om hon som resten av världen kan inse att det de facto är varumärkesbyggande, varken mer eller mindre. 


 

 

Amelia Adamo

 

Hon var också med i panelen och befann sig i något mellanläger. Hade väl viss förståelse för att förändring var nödvändigt och att man fick lära sig att förhålla sig till det. Jag skrattade dock förundrat när hon berättade om hur hon försökte begripa sig på bloggar och besökte Charlotte Perellis men inte alls förstod hur folk kan sysselsätta sig med att läsa om vilka skor hon köper. Amelia lider tydligen av samma syndrom som Stina att hon inte kan skilja på plattform och innehåll.


Det är ungefär som att säga "nej det där med tidningar förstår jag mig inte alls på, jag läste en Ding Ding värld en gång och där fanns inget av värde så jag avfärdar både New York Times och varför inte Washington Post när jag ändå håller på." I vilken värld ska Ebba och Alex behöva stå till svars för andra bloggares brist på innehåll och när kan man avfärda en hel plattform på grund av en individs brist?


 

 

Janne Josefsson

 

Han var tveklöst värst av dem alla. Han varken ville eller kunde förstå någon annans verklighet än sin egen. Han använde det värsta skällsordet han vet då han kallade Ebba "överklass" och att det placerat henne där hon är, för att sen vilja påstå att han inte alls vill förklena eller förminska henne eller det hon gör. Alex fick liknande behandling när han beskrevs som slemmig. Nejdå Janne ville inte alls förminska vad de sysslar med, han vill bara inte ta i det med tång. Han hade en massa åsikter om det utan att vara det minsta bekant med varken Ebbas eller Alex alster.


Jag blir så äcklad av hans självrättfärdighet, där han tycker att det är helt ok att vara både nedlåtande och elak bara för att han upplever att han sparkar uppåt. I hans vänstervridna värld kan man säga vad man vill så länge man sparkar på "överklassen", vad det nu sen har med hennes journalistik att göra var det ingen som förstod. 


I det här sammanhanget är det dock Janne som befinner sig i det yttersta finrummet och när han sparkar nedåt på branschkollegor framstår han inte som något annat än en väldigt liten människa. Dessutom en hycklande sådan, då det väl inte kan finnas någon som inte tycker att Janne Josefsson byggt sitt varumärke. Inte genom bloggar eller twitter, men nog sjutton har han inte grävt i det tysta och nöjt sig med en diskret byline. Finns en anledning till att han valde TV framför press. Antagligen samma anledning som Alex och Ebba har för att välja sina plattformar.


Jag är inte ute efter att försvara varken Ebba eller Alex. Man får tycka vad man vill om deras bidrag till media. Men jisses vilket hyckleri den här debatten bjöd på. Det här ska föreställa intelligenta tänkande individer och de hade absolut noll koll. Inte nog med det, de försvarade sin brist på kunskap med att förnedra branschkollegor på sällan skådat vis. Branschkollegor som faktiskt var stora nog att inte sänka sig till deras nivå utan fortsatte uttrycka beundran för deras arbete och bara undrade varför det inte fanns utrymme för bägge typer.


Det här handlar om snobberi av högsta klass och inget annat. Stina kunde hacka på Alex moderators uppdrag trots att hon stod mitt uppe i ett eget med förklaringen "att hon förtjänat den för gott journalistiskt arbete" varför han fick uppdrag spordes inte om. Men det stod fullkomligt klart att sådana är ok på Publicistklubben men inte på företagsgig. Janne kunde härja fritt och kalla folk för "slemmiga" och "överklass" för att de letade sig fram på olika plattformar när han redan bjudits in i det absoluta finrummet på SVT. Det var ingen diskussion om varumärken, de alla är sitt eget varumärke. Det var Stina och Janne som försökte definera sig själva som lite bättre och lite finare för vägen de valt. Tvi vale säger jag bara!

Skapa flashcards