Direktlänk till inlägg 29 mars 2013

What goes around...

Av Gunilla Olsson - 29 mars 2013 21:08

Jag var så nöjd när jag gasade lite extra nära och tutade på K så att hon hoppade högt på ICAs parkering imorse. Hennes facebookstatus kvällen innan hade redan avslöjat att hon nog skulle vara där och visst är det alltid kul att kunna smyga upp på någon.


Hon var snäll nog att inte ge mig fingret utan samlade sig och såg vem det var och kostade på sig ett leende och en vinkning mitt hyss till trots.


En snabb vända där inne och sen hastade jag med min kasse mot bilen för att höra en accelererande motor och någon som hastigt stannar framför mig. Bakom ratten sitter D flinande. Ja där fick jag tydligen igen snabbare än tänkt, jag berättade för honom att jag utsatt K för precis samma sak och han kallade fenomenet för boomerang-effekten.


Den tycktes utvecklas till ett tema för dagen. Vi har idag i familjen Olsson firat Påsk då föräldrarna imorgon åker bort. Av någon anledning hade det dagen till ära utlysts en efterrättstävling som i vanlig ordning helt spårat ur ens innan den började. 


Instruktionerna med tävlingsreglerna var ett gediget dokument att förhålla sig till och ambitionsnivån var som vanligt hög. Totalt 8 bidrag tävlade i två klasser, barn och vuxen-klass.


Alla tävlande som ätare har rösträtt och man rangordnar helt enkelt bidragen. Senast en sådan tävling utlystes var den mer spontan och gällde då chokladsåser. Hur den tävlingen slutade har jag fått leva med sen dess. Jag fick se mig besegrad på sista rösten som gavs av lillasyster U. Hon rangordnade mig som 4a men lillebror H som 1a och därmed vann han.


Det lilla lilla problemet var bara att U trodde att man skulle poängsätta och inte rangordna. Hon trodde hon placerade mig högst och H i botten men råkade avgöra tävlingen på att ha missförstått instruktionerna. Ja ni förstår ju själva. Det här är något ingen av oss har släppt.


Idag stod jag utanför tävlan men lillasyster U lämnade in ett ambitiöst bidrag. En makalöst god oreo-cheesecake. Konkurrensen var dock stenhård, där fanns en tobleroneparfait med havregrynscrunch, hallonsås och chokladsås, en pannacotta med marinerade jordgubbar, och charmiga cookie-monster cupcakes. Det var inte bara jag som svettades med uppgiften att rättvist bedöma.


Juryns talesman, lillebror R kom tillbaka efter räkning och redovisade en gastkramande  poängräkning där tre bidrag fick samma score och fick särskiljas genom att räkna flest 1or.


Storasyster C vann rättvist med sin fantastiska Tobleroneparfait men tveklöst fanns där två andra värdiga vinnare också. Svåger C måste hysa en viss dödslängtan eftersom han väljer den svårsmälta stunden till att meddela sin fru, lillasyster U, att han helt glömt bort att rösta. Ja lillasyster U, vad ska man säga. Välkommen till klubben "moraliska segrare, berövade på ära och berömmelse" Den suger!


Men det går ju inte att inte skratta åt hur cirkeln på något sätt har slutits efter chokladsås-incidenten. 


Barnens tävling kunde avgöras utan samma dramatik då brorsdotter E-K vann en storslam med sina cookie-monsters. Brorsson As bidrag lämnade en del att önska då det var en köpt godismix i ett påskägg kallat "Lyxblandningen" Men det faktum att han med välkammad sidbena som en politiker gick runt och delade ut kort med texter som "Vote for August! Rösta på Lyxblandningen" eller "Så enkel men ändå så lyxig på något vis. Rösta på Lyxblandningen" ger mig ändå hopp om kommande Olssongenerationer. 


De kommer likt sina föregångare kunna dra tävlingar allt för långt och ta till alla medel för att vinna och i åratal efteråt älta orättvisa missgynnande röstsystem. Precis som det ska vara med andra ord!


Bilderna:

Ulrikas Oreo-Cheesecake, Noas sockerkaka, Maries pannacotta, Emma-Karins Cookie-Monsters som vann i barnklassen men var hopplöst efter när Magnus och Sigrid försökte med samma bedrift i vuxenklassen, Elsas och Carros Kokos-kladdkaka, och Augusts Lyxblandning. 


            


Och nedan ser ni vinnar-desserten. Carinas komposition med en Tobleroneparfait som tallrikens stjärna, man sprinklade den med havregrynscrunch, en hallonsås och en chokladsås. 


 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards