Direktlänk till inlägg 4 mars 2013

Vad är Public Service Eva Hamilton?

Av Gunilla Olsson - 4 mars 2013 20:24

Det verkar diskuteras på alla håll och kanter vad gäller TV-avgiften för tillfället. Min far har vid upprepade tillfällen beklagat sig att en borgerlig regering inte passar på och river upp den en gång för alla, lägger ner Radiotjänst som myndighet och bakar in den i skatten.


Han har naturligtvis rätt, Radiotjänst som myndighet är en kostsam historia för en så enkel administration som att finansiera public service. Det är helt enkelt inte försvarsbart. Man säger att det är ett sätt att göra SVT och SR oberoende. Det är ju naturligtvis skitsnack rent ut sagt, eftersom det är en lagstadgad avgift är de långt ifrån oberoende och man måste vara blind och döv om man inte ser att de allt som ofta dessutom är politiskt färgade.


Sen har vi de som vill att det ska läggas ner helt, som inte alls ser värdet med statsägd television. Jag förstår tanken och hade för några år sen hållt med dem, låt mig fritt välja vilka kanaler jag vill ha och betala för dem. Nu tycker jag dock att det i en demokrati måste finnas en plattform för insyn i den demokratiska processen och den kan inte styras av vinstintressen, så visst krävs någon typ av statsägd media. 


Jag förstår att alla ni som läser inte håller med mig och det här kan naturligtvis diskuteras till leda. För mig är det dock inte den intressanta diskussionen. Jag skulle väldigt gärna sitta ner med Eva Hamilton dock och diskutera vad public service egentligen innebär.


I min värld ligger svaret i själva begreppet. Det är till för att tjäna allmänheten. Därför tycker jag att det är häpnadsväckande att hela hennes uppdrag istället tycks gå ut på att hitta nya sätt att ta betalt. SVT gör sig själva tillgängliga på fler och fler plattformar vilket de absolut ska göra. Deras innehåll ska göras så tillgängligt det bara kan. Alla ska kunna ta del av det när som helst och var som helst. Det ägs av allmänheten. Det bör inte finnas några tidsrestriktioner eller annat som hindrar att man bläddrar i deras arkiv. När produktionen väl är bekostad borde den vara allmänt tillgänglig. 


Trots denna ganska enkla syn på public service var SVT sist i min "on demand" box att göra sitt play-material tillgängligt och det provocerar mig som licensbetalare något oerhört att de begränsar min tillgång till playmaterial och istället för att utveckla det vidare diskuterar lösningar på hur de ska kunna ta betalt av fler eller varför inte en gång till när de ändå håller på.


SVT går med rejäl vinst. Jag minns att man inför Kronprinsessans bröllop pratade om enorma summor som SVT sparat undan för liknande år då många stora events går av stapeln. Det är väl bra att spara men det var hissnande summor. Summor de med blåslampa driver in och sen lägger på hög. Det känns rätt rimligt att det här är en verksamhet som snarare borde break even.


Slutligen måste jag ifrågasätta kostnaden för denna kanal och innehållet. Jag tycker att den ska finnas och att produktioner av nationellt intresse ska bekostas och ligga där. Jag tänker på politisk bevakning, större idrottsevenemang som samlar oss som nation osv. (Jag ställer mig mer kluven till den enorma produktionen Melodifestivalen som måste kosta en massa pengar för skoj och lek. Klart att den samlar svenska folket så låt den få vara då, men visst hade folk lika väl kunnat se den med reklampauser för att den ska bära sin egna cost.) Men mycket längre än så kan man väl ändå inte ens med god vilja sträcka definitionen av public service?


Att köpa in dyra amerikanska produktioner, att själv beställa produktion av dyra svenska lek- och tävlingsprogram eller dramaproduktioner för att ha och tävla om tittarna från reklamkanalerna med är för mig obegripligt. På vilket sätt är det SVTs jobb att konkurrensutsätta sig själv och övriga kanaler? På vilket sätt är det försvarsbart att det trissar upp avgiften mer än nödvändigt när de egentligen hade kunnat hålla sig till public service och hållt ner kostnaden på en mer rimlig nivå. 


Om Eva Hamilton bara vill göra den bästa av TV-kanaler med stor spridning på program och slåss om tittare föreslår jag att hon söker sig till en kommersiell kanal där det bör vara drivkraften. Så länge hon jobbar för SVT skulle jag gärna istället se henne ägna sig åt just public service. Oss tjänar hon bäst genom att kosnadseffektivisera hur kanalen finansieras, gör innehållet så tillgängligt som möjligt för allmänheten och fyller kanalen med relevant innehåll för hennes uppdrag. 


Ser fram emot att höra dig prata mer om det nästa gång du får air-time Eva och mindre om alla nya uppfinningar du vill hitta sätt att ta betalt för. 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards