Direktlänk till inlägg 29 januari 2013

Drunknar i sångtexten

Av Gunilla Olsson - 29 januari 2013 23:32

Jag tycker om musik och spenderar mycket tid i bilen lyssnandes på sådan. När det annonserades att Linnéa Henriksson skulle ge ut sin första singel höjde jag volymen av ren nyfikenhet. Jag kommer ihåg henne från Idol där jag tyckte att hon var rasande talangfull. 


Det ska ärligt sägas att jag älskade låten redan första gången jag hörde den och jag tycker att hon är en bra sångare, ändå var det något som skavde. Nu är den gammal och har gått varm på alla radiokanaler det senaste halvåret. Jag tycker fortfarande om den men för varje gång jag hör den så skaver det ännu lite mer.



Orkar ni inte lyssna och titta på texten så handlar den om en destruktiv relation där kvinnan länge sökt en väg bort ifrån en alkoholiserad man.

 

Hon beskriver i refrängen:

Jag har vakat många nätter
Förhandlat med mig själv
Jag har sagt "du borde lämna denna mannen nu ikväll"
Det tog alltför många år för mig att äntligen bli fri
Det har slitit mig itu
Det fanns ingen bara du
Men jag är lyckligare nu
Jag är lyckligare nu

Linnea Henriksson är alltså född 1986, idag är hon 26 år gammal. Kanske är det jag som är naiv men jag har svårt att se en tjej i den åldern sittandes vid köksbordet förhandlandes med sig själv huruvida hon ska stanna eller ej. Framförallt har jag svårt att tro att hon gjort det i flera år och först nu äntligen är fri. 

 

Jag hoppas att ingen kvinna gör det såklart även om jag vet att så är fallet. Men när Linnea sjunger det tror jag det helt enkelt inte. Hon är för ung, för självsäker för bra. Jag hoppas innerligt att jag har rätt och hon inte riktigt bottnar i texten och det är därför den skaver. Vi kan väl säga att det är så. Alternativet är på tok för tragiskt. 

 
 
Ingen bild

ulrika

30 januari 2013 08:50

Man kan bli förvånad över hur mycket en 26-årig kvinna (eller man för all del) har varit med om...
Du skriver bra Gunilla! :-) Fast det har du ju alltid gjort. du har en sånt levande sätt att berätta saker på. Ta tex ditt tal på Rikards och Jennifers bröllop. Du utklassade allt jag hört. KRAM! /Ulrika

Gunilla Olsson

30 januari 2013 20:12

Tack snälla du! :) Kram

 
Aniika

Aniika

30 januari 2013 21:40

Måste nog hålla med Ulrika, på alla punkter. :)
Till att börja med angående talet på bröllopet. Outstanding!
Och angående Linneas text. Den skulle lika gärna kunna handla om min barndomsvän, (en supertuff, stark och glad tjej) som alltsedan hon var 14-15 år hade förhållanden med äldre, ofta alkoholiserade, män. Förmodligen handlar inte texten om Linnea, men den skulle lika gärna ha gjort!
Trist att höra om bilolyckan, hoppas du får må bättre SNART! Kram

http://yesterdayyousaidtomorrow-aniika.blogspot.co

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards