Direktlänk till inlägg 30 mars 2012

Snart exploderar han!

Av Gunilla Olsson - 30 mars 2012 12:32

Det finns en kille som jag ser i morgontrafiken varje morgon. Jag la märke till honom först en synnerligen dålig pendeldag då tåg var inställda och på tok för många resenärare trängdes i den lilla värmekuren på perrongen, i väntan på att kunna ta sig till jobbet.


I den där kuren hördes de vanliga inslagen då trafiken kaosar. Folk suckar demonstrativt och tittar på klockan, någon trummar otåligt med foten och överallt pratas det i telefoner då alla behöver ursäkta sin frånvaro då de inte alls är där de vill eller borde. Allt det vanliga sorlet upphörde dock då mannen ifråga gjorde entre. Han smällde i dörren och ställde sig mitt på golvet som vore han ensam i kuren. Sen börjar han väsa långa haranger av svordomar. Slänger sin bag på marken och höjer rösten i takt med att ilskan inom honom växer. Han fräser och spottar fram orden och man ser hur folk tittar på med skräckblandad förtjusning. Några av oss, mig inkluderad måste vända bort huvudet då det börjar rycka i smilbanden.


Sen den där dagen lägger jag märke till den där mannen varje morgon. Jag har aldrig sett honom bete sig anmärkningsvärt sen dess. Han går på tåget, han går av tåget, han väntar på bussen, skrattar och småpratar med sina kollegor. Beter sig som alla andra i morgontrafiken gör. Trots att jag sett detta normala beteende hos honom säkert närmare 100 gånger, undrar jag oundvikligen när det spricker för honom nästa gång. Hans leende suddar inte ut bilden av honom högröd spottandes svordomar. Orättvist men sant.


Han är Spånga-pendelns Dr Jekyll och Mr Hyde och jag som allt för ofta tänker i Friends-referenser kommer naturligtvis och tänka på Ben Stillers inhopp i serien.


 


Den här mannen har ofrivilligt och helt omedvetet lärt mig en läxa. Nästa gång jag känner för att få offentligt psykbryt i 2 minuter ska jag försöka minnas hur länge första intryck bevisligen varar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Skapa flashcards