Direktlänk till inlägg 4 november 2011

Svensk Halloween

Av Gunilla Olsson - 4 november 2011 08:15

Jag har trots sammantaget några år i USA bara varit där och firat Halloween en gång. Jag var 16 år och egentligen på tok för gammal för "trick or treat" men vi åkte ändå till en välkänt generös gata för att se på dekorationer och lyckades få med oss tillräckligt med godis hem, för att mätta en mindre kontinent med.


Det var en kul högtid att få uppleva. Man la en dag på att dekorera och skära pumpor och en dag på att fira. Det var tämligen odramatiskt och en högtid att pigga upp hösten lite med.


Jag förundras över explosionen av Halloween-firande i Sverige. Det är en högtid vi egentligen inte har några traditioner kring utan alla höftar fram något utifrån vad man sett på film. Bristen på fasta ramar har gjort att vi tycks fira det i veckor istället för som i USA nöja oss med att fira 31 oktober. Ingen vet egentligen datum och man har fester både veckan innan 31a och veckan efter. Plötsligt verkar vi fira denna högtid mer intensivt än den mest patriotiska amerikan.


Min facebook-feed flödar över av bilder från diverse fester och pumpor och har så gjort i en veckas tid. Kul med nya traditioner absolut. Det är jag helt för, men snart får vi lägga till en vers så kan vi långdansa och sjunga "halloween vara ända fram till jula". Enda kruxet blir sen att trots det hinna klämma in Thanksgiving.

 
 
Ingen bild

Inger Hegyessy

4 november 2011 08:46

Jag är för att skapa nya traditioner och visst har vi "firat" Halloween, halvamerikaner som vi är. Men det är en sak som jag eller mina barn aldrig har gjort; vi har aldrig "trick and treat":at. Såg några barn häromdagen springa från hus till hus. Undrar hur mycket godis de fick? Sedan har det alltid irriterat mig att folk inte har förstått att det är den sista dagen i oktober som är Halloween men det har väl med att göra att här i Sverige har vi så många "flytande" helger bara för att man ska få en långhelg.

Gunilla Olsson

10 november 2011 16:49

Ni gör helt rätt som firar. Det gör jag gärna också. Jag bara undrar när det blev en 2 veckor lång högtid :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Skapa flashcards