Alla inlägg under juli 2011

Av Gunilla Olsson - 7 juli 2011 12:45

Jag blir nästan rörd över min omgivnings uppslutning. Här trodde jag i min enfald att jag skulle känna mig som en ensamarbetare under sommaren. Att det skulle eka lite kusligt i tunnelbanevagnarna då resten av världen hittade en annan dygnsrytm än min. Att en sommarlunk skulle lägga sig över staden och påminna oss som vandrade i otakt om andras ledighet och lata dagar på soliga stränder.


Så är inte fallet. Det känns som hela stan sympatiarbetar. Vi pratar mer folkfyllda tåg än någonsin, trögare trafik på Essingeleden än brukligt och ett Stockholm som i största allmänhet är precis som vanligt.


Det är snällt alla Stockholmare men ta ledigt nu! Det har ni förtjänat!

Av Gunilla Olsson - 7 juli 2011 12:00

 


Jag fick en del mothugg senast jag dristade mig till att skriva något om poliser. Men hur ska jag kunna låta bli? Jag tror absolut att Segway kan vara effektivt men framförallt är det roligt, gulligt och rart.


Visst vill man oavsett bildtext kalla dem för Konstapel Kling och Klang? Imorgon hoppas jag på en bild av dem på tandemcykel.

Av Gunilla Olsson - 7 juli 2011 08:07

Det sägs ofta att vi är ensamma om ordet "fika" i svenskan. Jag vet inte om det stämmer eller om det som så mycket annat när det kommer till vårt språk är en klyscha.


Det går oavsett inte att frånkomma att fika och svensk sommar på något vis hör samman. Min syster A kallar ofta sig och sina barn fikafamiljen, inte alls utan god grund. En vän A bloggade om nya "Poppis-ordet" i sin familj här.


Nu får fenomenet stöd av forskningen. Idag kan Metro berätta att "Svenskarna fikar för 4 miljarder kronor". Den lite mindre rubriken klargör att det alltså handlar om 400kr på ett år.


Det mina kära läsare är den ofantliga summan om 33,33kr i månaden. Jag förstår att branschen frodas som aldrig förr!

Av Gunilla Olsson - 6 juli 2011 18:43

Efter att ha slötittat på otaliga säsonger av Hell's Kitchen, Top Chef, MasterChef, Kniven mot strupen och andra liknande program drar jag denna slutsats.


Kockar måste vara världens mest aggressiva, egocentriska, vulgära och otrevliga yrkesgrupp. Ja jag vet att det är TV, att det är klippt och vinklat men det finns något mycket osympatiskt över så många av deltagarna att slutsatsen ändå måste dras. 


Jag älskar att laga mat men tack och lov att jag inte valde det som karriär. 

Av Gunilla Olsson - 6 juli 2011 12:05

 


Vad säger det om mig som person att när någon säger "din låt" så tänker jag "Får man ta hunden med sig in i himlen"?


Lite lustigt val av en icke-hund-människa som mig själv. Men det går inte att förneka. Det är trots allt min låt.

 



Och för er som undrar, Ja, ibland har jag och min vän K mer spännande SMS-konversationer än så här. Det händer, men inte så ofta.

Av Gunilla Olsson - 6 juli 2011 08:03

Jag har en väldigt aktiv kräkreflex. Något jag blev påmind om imorse när jag i badrummet höll på med, ja låt oss kalla det munhygien.


Sen en gång till när jag läste denna insändare.


 



Av Gunilla Olsson - 5 juli 2011 11:09

Hur många sådana här rubriker kan man se och läsa och ändå inte förstå att man inte ska surfa på mobilen utomlands?


 


Visst priserna är hutlösa och i början kunde jag också förfasas över operatörernas ocker-avgifter för vanligt användande.


Nu får liknande rubriker mig enbart att förfasas över vem idioten är som fortfarande inte förstått att stänga av roamingen när han är utomlands.  

Av Gunilla Olsson - 5 juli 2011 08:27

Ibland funderar jag hur många andra som läser samma saker som jag reagerar på och tar dessa för sanningar utan reflektion.


Inte heller mina ord ska tas för sanning. Jag gör inte anspråk på att ha rätt. Jag tycker till och delger er min betraktelse och hoppas att ni läsare sen själva reflekterar. Det är liksom lika mycket en skyldighet som det är en rättighet att tycka i en demokrati.


Därför gjorde det mig glad att se att även "Johan" bemödade sig om att skriva en replik till den goda "Magnusson" som säkert är en hyvens kille. Han har bara lite svårt att tänka.


 


Vill klargöra att jag inte bedriver hetsjakt på rökare. Det har jag inget intresse av. Folk är fria att göra sina val och jag lägger ingen särskild värdering i det. Mitt inlägg handlar inte om rökning över huvudtaget. Jag vänder mig emot när man vill att andra ska beskyllas för valen man gör.


Dagens ros går därför till "Johan" som förbarmade sig över "Magnusson". Det är synd om de som har svårt att tänka. De kan behöva hjälp med frågor som tvingar till reflektion.

Ovido - Quiz & Flashcards