Direktlänk till inlägg 26 juli 2011

Svenskpop

Av Gunilla Olsson - 26 juli 2011 08:05

Jag vet inte mycket om hur man gör radio. Är det producenten kanske som gör spellistan? Vem det än är så utmärker sig den sommarvikarien på Mix Megapol.


Likt alla andra radio DJs numera så spelar han Robyn, Bruno Mars, Veronica Maggio och September någonstans mellan 07:00 och 08:00. De ska ha med minst en låt var just den timmen. Jag lyssnar sällan på radio annat än just den timmen. Kan vara så att de figurerar varje timme men jag nöjer mig med att påstå 07:00-08:00 så säger jag inte för mycket.


Det var ju inte allt för spännande fakta, men det som skiljer denna DJ är att han någonstans i mixen samma timme alltid på något magiskt vänster lyckas få med The Sign med Ace of Base.


Detta får mig att misstänka att min bror M extraknäcker bakom spakarna. Vem annars i hela världen är så förtjust i denna låt att de anser att den bör spelas dagligdags?


Min egna relation till låten, förutom det faktum att jag många gånger skrattat åt Ms förkärlek för den är relativt sval. De var som störst då jag var utbytesstudent i Kalifornien. Jag var på den tiden alldeles för cool för att vilja förknippas med pop. Istället lyssnade jag på den långt mycket mer creddiga grungen, alternativ rock eller britpop. Att vara på USAs västkust introducerade mig dessutom till Hip Hopen på riktigt. Nej Ace of Base fick inte plats i den image jag odlade av mig själv.


Det hindrade inte mina amerikanska vänner att ha hejdlöst roligt åt att de tillsammans med ABBA var den enda svenska gruppen de kände till. Därav blev det en vana att varje tillställning vi befann oss på med dans så dedikerades alltid The Sign och Dancing Queen i högtalarna till "the Swedish girl in the house."


Bror M, nästa gång du extraknäcker på Mix Megapol, eller ringer in och önskar. Be dem då dedikera den till mig "for old times sake". Mitt 32-åriga jag är redan långt mycket mindre creddig så jag har inget att förlora,


 
 
Ingen bild

Kristin K

26 juli 2011 18:34

Åker hem från jobbet just den tiden på dagen och jag har också undrat varför i hela världen Ace of base blivit så populära helt plötsligt. Det måste vara någon sorts maffia som står bakom det, några som inte är rädda för att hota någon till livet. M, Ulf och vem till? Det måste ju ändå vara fler än 2 i en maffia.

Gunilla Olsson

28 juli 2011 08:46

Ja man tycker ju det Kristin! Man borde vilja ha fler än 2 lyssnare också och då är nog Ace of Base inte att rekommendera i längden :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Skapa flashcards