Direktlänk till inlägg 15 juli 2011

Sliding doors

Av Gunilla Olsson - 15 juli 2011 08:04

För dryga 10 år sen hamnade jag på en hemmafest i en lägenhet i Stockholm. Jag spenderade större delen av kvällen i ett samtal med en kille jag inte träffat tidigare. Eftersom jag inte är född bakom en vagn kände jag igen hans efternamn men la ingen särskild vikt vid det under kvällens gång utan trivdes mest i hans sällskap.


Vi höll kontakten efter den där kvällen. Ganska intensivt i säkert ett år eller så. Han var fråm utomsocknens och jag nyss hemkommen från New York skulle börja mitt liv på riktigt. Det blev aldrig av att vi sågs efter den där kvällen men det blev en del tid i telefon och över nätet. 


Han hörde av sig och berättade när han köpte en herrgård vid vattnet inte så långt ifrån gården där han var uppvuxen. Han hörde av sig någon gång då han var i stan i affärer men jag inte hade tid att ses.


Vi hörs fortfarande lite sporadiskt och betydligt mindre intensivt någon gång om året. Han ber mig att komma och titta på herrgården som numera är helrenoverad. Jag leker stundtals med tanken men avfärdar den. Vi alla vet vad som hände med miss Elizabeth Bennet när hon såg "the beautiful grounds of Pemberley".


När vi träffades den där kvällen fanns någon annan i mitt liv. Kanske hade jag agerat annorlunda annars. Kanske borde jag ha agerat annorlunda oavsett, men det gjorde jag inte.


Det är inte utan att jag drar på munnen nu när jag läst de första 100 sidorna i Den Nya Överklassen där hans släktnamn figurerat frekvent. Tänk vad en oskyldig kväll för över 10år sen hade kunnat sluta annorlunda än vad den gjorde.

 
 
Cecilia

Cecilia

15 juli 2011 09:05

Hihi, jag bara älskar Sliding Doors och blir såklart sjukt nyfiken på vem han är. Kanske måste läsa Den Nya Överklassen. :)

http://alltjagskullevilja.blogg.se

Gunilla Olsson

15 juli 2011 10:34

Kanske borde klargöra att det inte är en berättelse om honom personligen :) Hur han hör ihop med släkten i övrigt har jag ingen aning om, men efternamnet dyker upp åtminstone. Gillar Sliding Doors jag med :)

 
Ingen bild

Den medelålderskvinnan

15 juli 2011 10:29

Tänk du kunde ha fått Sveriges svar på Mr Darcy...!

Gunilla Olsson

15 juli 2011 10:34

Ja eller åtminstone Pemberley :) Antar att om jag funnit honom lika intressant som Darcy hade berättelsen fått ett annat slut. Men Elizabeth blev ju intresserad först när hon såg ägorna hon med... :)

 
Ingen bild

Kirsty

15 juli 2011 11:17

Jag är på närhelst du vill ta en roadtrip. Jag kan va hos min familj bara jag får se Pemberley:)

Gunilla Olsson

15 juli 2011 14:17

Hör av mig om det blir aktuellt :)

 
Ingen bild

Aniika

15 juli 2011 13:16

Åh nej.. Skulle gillat att bli inbjuden till Tea-partys i er herrgård. Men, än är det inte för sent, eller!?? :)

Gunilla Olsson

15 juli 2011 14:17

Det känns rätt överspelat faktiskt :) Men visst senast vi pratade letade han fortfarande efter en fru att hålla honom sällskap i huset. Hur är det idag har jag ingen aning om :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Skapa flashcards