Direktlänk till inlägg 4 juli 2011

En seger för semantiken!

Av Gunilla Olsson - 4 juli 2011 08:04

Varje gång det rapporteras från "fotbolls VM" spelas följande dialog upp i mitt huvud.


-Fotbolls VM?

-Vad pratar de om, det är ju inte VM-år?

-Det var ju VM förra året.

-Aha, de menar dam-VM.


Det tar bara en microsekund innan pusselbitarna faller på plats. Men det händer varje gång.


Jag tycker att det är spännande att någon aktiv lobbygrupp intensivt arbetat för att skapa denna stund av förvirring. Jag hoppas att de känner sig nöjda med resultatet.


Nu när de vunnit denna mycket viktiga kamp så kanske de kan se till att det inte bara är en kosmetisk semantisk förändring i rapporteringen, utan att faktiskt sporten som sådan utvecklas så att den gör sig förtjänt av den könsneutrala statushöjningen.


Till exempel kanske man till nästa VM kan åstadkomma att alla tjejerna har klart för sig att man inte under pågående spel får plocka upp bollen med händerna. Om nu någon trots allt blir förvirrad i stundens hetta, (det händer oss alla), så kanske domaren kan ha lärt sig att hon måste blåsa. Det är bara en tanke.

 
 
Ingen bild

Aniika

4 juli 2011 10:14

T visade mig klippet i går. Ska man skratta eller gråta?

Gunilla Olsson

4 juli 2011 10:28

Med tanke på att det "bara" är "dam-VM" och det inte kom att avgöra matchen tycker jag vi kan kosta på oss ett skratt.

Är nivån inte högre än så får de nöja sig med uppmärksamhet av det komiska slaget.

 
Lea

Lea

4 juli 2011 10:43

ärligt talat tycker jag att det är larvigt med dam fotboll. samma med ishockey. vissa saker bäst vi, kvinnor, inte rör. allvarligt, låt de få enbart vara för män. jag högt respekterar alla idrottskvinnor, modigt att ta sig in en "manlig" sport, men jag njuter aldrig på samma sätt av den klassiska vackra "manliga" fotbollen. men det är kanske bara jag.

http://catching-confetti.blogspot.com

Gunilla Olsson

4 juli 2011 10:50

Jag tycker absolut att tjejer får spela fotboll. Har själv gjort en kort period och har alltid tyckt det varit roligt att spela med brorsorna på skoj.

Men det är precis som du säger en helt annan sport när tjejer spelar och inte alls samma grej att titta på. Som med alla sporter vill man se den så bra utövad som möjligt. Det gäller i skidor, friidrott, fotboll, hockey och allt möjligt annat.

I just fotboll och hockey är det så uppenbart att nivån är en helt annan. Andra sporter blir inte jämförelsen den samma och därför mer rättvis.

 
Lea

Lea

4 juli 2011 12:49

mina tjejer spelar också fotboll, inget konstigt med det :) jag älskar fotboll!!! haha! men en VM i dam-fotboll, nej tack /för min del/ "j

http://catching-confetti.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards