Direktlänk till inlägg 7 juni 2011

"De räddar livet på hundratals djur"

Av Gunilla Olsson - 7 juni 2011 13:15

  


Jag blir så oerhört provocerad av liknande artiklar som denna från dagens Metro. Inte för att jag på något vänster förespråkar att djur ska fara illa. Jag vet inte vilka dessa idioter är som finner ett nöje i det men för att prioriteringen är så oerhört skev.


Som lärare kan jag inte räkna alla de gånger då soc-anmälningar och polisinblandningar tagit oändlig tid pga brist på resurser för att allt som oftast resultera i ingenting. Jag kan bli upprörd att det ens finns trafikpoliser så länge folk blir mördade och våldtagna men det här tar ändå priset.


"Djurskyddspolisen kan bland annat omhänderta djur som de anser far illa, besluta om djur ska omplaceras och förbjuda olämpliga personer att äga djur."


Tills vi kan göra detsamma för alla barn i behov av liknande insatser kan jag inte tycka att det arbetet är värt en enda skattekrona.

 
 
Ingen bild

MP

7 juni 2011 15:17

Trafikpolisen räddar många liv. Tänk bara på hur folk hade kört om man visste att polisen aldrig hade kontroller. Bara genom att visa sig så minskar hastigheten och antalet olyckor minskar avsevärt. Procentuellt sett är antalet trafikolyckor och förolyckade i trafiken ett LÅNGT större problem än antalet mord som sker! Därmed inte sagt att man inte ska lägga tid och resurser på att utreda våldtäkter och mord men du anar nog inte hur siffrorna egentligen förhåller sig.. En liten parentes bara till en annars mycket underhållande och välskriven blogg! ;)

Gunilla Olsson

7 juni 2011 16:16

Kul att du gillar bloggen :) Jag förstår din poäng även om jag inte är helt hundra på att folk hade kört som galningar i brist på poliser. Vi har väl en viss inbyggd självbevarelsedrift.

Jag minns dubbelmordet i Linköping, samma dag som det rapporterades stod en artikel i samma tidning om att Linköpingspolisen satt rekord i att fälla flest fortkörare. Det kändes lite smaklöst i sammanhanget. Men nej jag driver ingen kampanj för att ta bort trafikpoliser, efterlyser bara perspektiv.

Jag vet att jag hårddrar det lite. Man kan inte helt lösa ett problem innan man tar itu med ett annat men fördelningen känns skev. Var nog mest riktat till djurarbetet i detta fall.

Trafikpolisen var en parentes som du uttryckte det :)

 
Anja

Anja

7 juni 2011 15:28

Å, vad jag håller med! Man kan börja ömma för vanvårdade kaniner när man har sett till att alla barn inte far illa.

http://www.ueberserioest.blogspot.com

Gunilla Olsson

7 juni 2011 16:17

Ja prioriteringen är självklar om du frågar mig!

 
Ingen bild

Katti

7 juni 2011 17:20

Jag tycker snarare att det är när vi människor slutar att vurma för och ta hand om allt och alla som behöver hjälp är dagen när vi verkligen har skev prioritering. Vem ska börja bestämma vem som är värd hjälp? Om vi börjar med djuren och sedan får slut på "medel" vem ska strykas då? Det är inte skattemedlen som är problemet utan sympati och moral. Att vi som människor bryr oss om djuren, insekterna, naturen och allt runt omkring oss är inte bara beundrandsvärt utan också, tycker jag, vår plikt. Som kärlek så ökar bara sympati genom att utöva den. Som med tro måste man börja någonstans. Djuren skulle inte lida till att börja med om det inte vore för oss, det allra minsta vi kan göra är att spendera lite pengar på dem. Det tar inget från det stora problemet vi har med hur människor behandlar varandra.

Tycker jag då ;)

Gunilla Olsson

7 juni 2011 20:25

Fast nu tycker jag vi pratar om olika saker. Jag tycker också att vi ska visa sympati och respekt för varandra och djur. Det är en självklarhet att man inte ska bidra till att djur far illa. Hade vi alla haft sympati och respekt generellt hade inga poliser behövt alls på någon plats. Tyvärr är det ju inte så enkelt i ett samhälle där resurser ständigt behöver fördelas.

 
Ingen bild

MP

7 juni 2011 22:19

Jag förstod att det bara var en parentes och tänkte att du nog inte räknade med en kommentar kring just det ;)

Men nu råkar jag ha lite personligt intresse av polisiärt arbete och då diskuteras det en hel del sånt här, både hemma och tillsammans med andra som begynnelsevis brukar ha liknande tankar som du själv.

Man kan ju ha tro på folks självbevarelsedrift men i den förhoppningen får du inte glömma vem du själv är och vilken typ av människor du umgås med som gör att du tror att det skulle vara så. Det finns tyvärr, och som du vet, en helt värld av människor som kör både fulla och drogpåverkade och utan att ens ha varit i närheten av att kunna stava till körkort och de skulle kunna göra mycket mera skada om de dessutom visste att ingen skulle lägga märke till dem för att de dessutom helt obekymrat kunde stampade ner plattan i botten. Även Svensson har en stor respekt för trafikpolisen, eller, låt oss säga respekt för boten. Trafikpoliser tar dem som kör olagligt och de upptäcker samtidigt sådana som är efterlysta för andra brott när de i samband med ett stopp gör sökningar i sina register. Det tänker inte vi hederliga Svenssons på när vi snällt och glatt "blinkar med helljusen för att varna". Det kanske rent av är den efterlyste dubbelmördaren i Linköping som förstår signalen och som snabbt vänder för att undvika polisen som snart enkelt hade kunnat gripa en.

Gunilla Olsson

8 juni 2011 12:19

Du har såklart en poäng :) Får jag vara ofin och fråga om vi känner varandra eller hur du hittat hit? Alltid spännande vem ens läsare är :)

 
Ingen bild

MP

8 juni 2011 21:16

Inte ofint alls! Vi känner inte varandra personligen men har nog en del gemensamma bekanta. Jag hittar ingen mailadress eller liknande, jag presenterar mig gärna personligen där!

Gunilla Olsson

8 juni 2011 22:14

Jag nås på gunilla.m.olsson@gmail.com Fritt fram att höra av sig där. Trevligt att du hittat hit oavsett!

 
Ingen bild

Syrran C

9 juni 2011 16:12

OK. Jag brukar läsa men inte kommentera så mycket. Du är ju en klok kvinna men här är du faktiskt ute och cyklar. Argumentet om skattepengar är ju knappt värdigt att bemötas. Men om jag säger så här lite kort: ska vi ha barn som har det jobbigt i Sverige samtidigt som vi skickar miljarder i bistånd till folk som har det svårt i Afrika? Ska vi ha barn som har det jobbigt i Sverige medan vi har riksdagsmän som plockar ut feta löner? Ska vi lägga massor med pengar för att skydda spelare och publik när det ska avgöras vem som bäst sparkar in en vit boll i nätet? Barnen kommer alltid först naturligtvis. Vem med ett hjärta i kroppen kan säga något annat? Men däremot så köper jag inte argumentet att det är det ena eller det andra. För det första är det en resursfråga att det är så många barn som inte får hjälp? Är det inte regelverk eller inkompetens som gör systemet svårjobbat? Och även om det är en resursfråga varför är det från djuren pengarna ska tas? De ynka pengar som läggs på djurskydd skulle ändå inte göra någon skillnad. Om jag fick bestämma kunde jag nog tänka mig att risdagsledamöterna fick gå ner i lön i stället för att en kanin skulle behöva svält i en tom bur. Så ställ de sakerna i motsats istället så är jag helt med. det finns alltid bättre saker man kan göra med pengarna men det är väl egentligen inte kärnfrågan. Det om skattepengarna. Nu till det jag egentligen ville säga. Man kan ha åsikter om var folk lägger sitt engagemang, sina resurser och sin godhet. Man kan sätta sig på sina höga hästar och tycka att de borde ägna sig åt viktigare saker. Men jag tycker inte att man ska göra det. Jag tror att godhet, liksom kärlek, sprider sig som ringar på vattnet och leder till ett bättre samhälle, ja en bättre värld. Att det finns människor som engagerar sig i djur som har det svårt betyder inte att det inte finns några som engagerar sig i barn. Man måste få arbeta med det som råkar engagera just dig, det som du brinner för och det som du vill ändra på. Om det så är AIDS-sjuka barn eller schimpanser på Borneo. Annars dör passionen tror jag. Det viktigaste kan väl ändå inte vara att vi allihopa arbetar på samma front? Det är väl bra om alla gör nåt? Engagemang och godhet i alla dess former ska premieras, inte kritiseras.

Gunilla Olsson

9 juni 2011 16:30

Fast det är inte engagemang och godhet jag vänder mig emot. Jag vänder mig emot polisresurser som används till detta. Jag vänder mig mot de massiva polisresurser som läggs på fotbollsmatcher också.

Min poäng var enkel. Det skydd som uttrycktes i artikeln att djur har rätt till tycker jag att vi i nuläget inte ens kan erbjuda samhällets barn. Det är naturligtvis inte kaninernas fel men jag tycker fortfarande att det är viktigare att polismästare Götblad hittar en lösning på det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Skapa flashcards