Direktlänk till inlägg 18 maj 2011

Ideologi i praktik

Av Gunilla Olsson - 18 maj 2011 09:02

Ägnade kvällen igår åt min vän Ms c-uppsats. Eftersom jag själv inte har examen i retorik fick jag slita lite för att hålla isär, ethos, topiker och dygder samt Swedish Matchs tafatta försök att etablera eller kommunicera vardera.

 

Det säger sig självt att det är rätt döfött. Det är svårt att hålla fram Swedish Match som några samhällsförbättrare eller idealister på något sätt.

 

Jag kunde inte låta bli att än en gång slås av ironin i det faktum att de flesta rökare/tobaksnyttjare jag känner och aktivt umgås med är också de vänner jag har som ofta är uttalade miljöpartister eller väldigt vänster i sina åsikter. 

 

Nu ska ärligt sägas att jag inte gör anspråk på att detta är något vetenskapligt rikssnitt eller dylikt. Men ska vi generalisera kan vi väl konstatera att de flesta som bolmar på uteserveringarna till diverse vegancafér knappast röstade på Fredrik Reinfeldt.

 

Tobaksindustrin måste vara en av världens smutsigaste alla kategorier. Inte bara är produkten skadlig på alla sätt och vis utan även produktionen av densamme.

 

När kommer svanen-märkta, ekologiska, fairtrade cigaretter vara det som röks på vegancaférs uteservering? Ställer man inte sådana krav blir dubbelmoralen svår att ignorera. Den debatten kan jag sakna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards