Direktlänk till inlägg 14 maj 2011

Anti-människor

Av Gunilla Olsson - 14 maj 2011 10:32

Min syster berättade igår hur hennes äldsta dotter (snart 7år) suttit och hoppats på att Eric Saade skulle åka ur i semi-finalen i veckan. Alla kompisar, kusiner och speciellt hennes lillasyster hoppades naturligtvis det motsatta och då är det roligare att välja en annan väg. Hon är helt enkelt sin pappas dotter.


Jag kunde inte låta bli att dra parallellen till en av mina bästa vänner som av någon magisk anledning valt att gå emot resten av världen och förälska sig i landet Finland. Samma vän ringde jag sen sent igår kväll och mycket riktigt satt hon då och skrev detta hyllningsinlägg  http://kooostyvarforinte.blogspot.com/2011/05/jag-har-ett-problem.html?spref=fb 


Jag ber om ursäkt till känsliga läsare. Även jag chockerades av saker i detta inlägg och jag har då känt henne i hela mitt liv och trodde att jag visste det mesta.


Visst är det lite spännande när människor väljer att försaka en egen åsikt för det stora nöjet av en anti-åsikt? Min vän likt jag har starka åsikter om mycket. För det allra mesta är vi väldigt överens men när vi inte är det kan vi oftast motivera våra meningsskiljaktigheter.


Men sen plötsligt händer det, hon bryr sig egentligen inte jättemycket om något och då är det roligare att forma en stark anti-åsikt än att bara haka på den generellt accepterade-åsikten. Likt min systerdotter inte vara för något utan emot. 


Jag stöter på dessa anti-människor lite här och var i mitt liv och de är en fascinerande art.


Själv hejar jag på Saade ikväll, av den enkla anledningen att jag egentligen inte bryr mig och då kan jag likaväl heja på Sverige och framförallt på syskonbarnens favorit.


Imorgon hejar jag helt klart på Sverige, just för att jag bryr mig. Det är ett land jag har många åsikter om, men ändock mitt land. 


Min vän förutspådde igårkväll att det här är början på ett bloggkrig. En lockande tanke men konfliktfega jag bävar nog lite. Läge för Birgit Friggebos favorit "We shall overcome"?




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards