Direktlänk till inlägg 5 maj 2011

Doft från det förflutna

Av Gunilla Olsson - 5 maj 2011 08:33

Det finns en del dofter jag vet om att jag saknar och minns. Sen finns det andra dofter vars existens jag helt glömt bort. Effekten av att plötsligt oförberett känna dem gör att man slungas bak i en spiral av minnen, känslor och intryck.


Imorse gick en tonårsflicka tätt förbi mig och jag vände mig med en gång för att se om det kanske var tonårsversionen av min kompis S. Det var ju jag och hon som bar den doften. Den doftar av discokvällar, otaliga klädbyten, fniss och viskande samtal långt in på natten i hennes respektive mitt flickrum.


S bodde i en annan stad och därför blev det alltid långa visiter. Sportlovet var det bästa eftersom vi hade veckorna efter varandra. Då kunde hon komma till mig och vara med mig i skolan en vecka för att få eftermiddagar och kvällar gemensamt. Sen kunde jag följa med henne hem för samma procedur där. Det var lyx, två veckor av varandras sällskap oavbrutet.


Mycket tid de där veckorna spenderades framför spegeln. Vi provade alla våra par jeans för att hitta de perfekta för just den där dagen. Sällan blev vi nöjda och det hela slutade med att vi bytte jeans med varandra innan vi var redo att gå. Samma procedur följde sen med t-shirtarna.


När kläder var på plats sprutade vi parfym med omsorg ett sprut på handleden och ett på vardera sida av halsen strax under örat. Sen var vi redo. Förberedelsen var lika noggrann vare sig vi skulle på disco, skolan, bara ut i parken eller till närmsta pizzeria. Vilka tonårspojkar som var ute visste man aldrig.


Den där doften jag kände en mikrosekund i morse gjorde mig helt omtumlad. Den hade jag helt glömt bort.


 

 
 
Ingen bild

alice

5 maj 2011 09:08

Jag gillar din blogg så sjukt mycket! Läser varje dag, bara så du vet ;)

Gunilla Olsson

5 maj 2011 09:28

Tack gulliga Alice :) Jag blir så sjukt glad av att folk gillar att läsa den bara så att du vet ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards