Direktlänk till inlägg 20 april 2011

Men in Blues

Av Gunilla Olsson - 20 april 2011 11:50

Det är aldrig fel att vara svensk tjej i USA, men det är särskilt bra när högerfoten börjar bli tung efter många mils körning i öken.


Vid två tillfällen under vår roadtrip tyckte trafikpolisen att det gick lite väl snabbt. Inte för att det gick så mycket lugnare annars, men vad de inte vet har de inget ont av.


Första gången var det syster S som satt bakom ratten. Hyrbilen var egentligen inte försäkrad för henne men jag tog en chansning då jag desperat behövde lite avlastning bara i några mil. Det dröjde nog ca 15min innan hon väckte mig och frågade vad hon skulle göra då blåljusen blinkade bakom oss.


Det fanns inte mycket att göra annat än att undvika att visa försäkringspapper och bara dra fram körkortet. Han var så förstående så när han fick klart för sig att vi var turister. Det är ju trots allt svårt att komma till ett nytt land och förstå sig på alla deras lagar och regler.


Han tipsade om att de i USA till höger om vägarna sätter upp skyltar med siffror på. De siffrorna berättar hur snabbt man får köra. Det kan nämligen variera rätt mycket på en och samma väg så det är bra om man spanar efter just de skyltarna. Ja vad kan man göra annat än att tacka när man får ovärderliga tips som dessa. I vanliga fall ogillar jag att bli dumförklarad men vid just detta tillfälle passade det mig rätt bra.


Nästa gång var det jag som körde. Vi körde genom Beaver County när jag fick en liten extra skjuts i en nerförsbacke och polisen fick upp ögonen för den lilla vita Chevroleten som flög fram och blinkade in oss till vägrenen.


Polisen som kom gående kan ha varit den snyggaste man som någonsin gått i uniform. Både jag och K hoppades tyst på ett utdraget förhör och uppläxning. Uppstod något av ett antiklimax då han bara snabbt konstaterade att vi var turister och att det lämnade honom med enbart två alternativ. Antingen släppa iväg oss med en liten förmaning om att ta det lugnare eller ha oss att följa honom hela vägen till county jail och betala en bot där.


Jag vet inte om han försökte vara snäll eller helt enkelt inte själv orkade köra ända dit för han valde till vår stora besvikelse att snabbt skicka iväg oss. Vi har sen dess grämt oss över den missade chansen till en utdragen process i Beaver County jail. Hur svårt hade det varit att hitta på något mer otyg på vägen för möjligheten att spendera åtminstone en natt där? Det hade han varit värd!

 
 
Ingen bild

Carina

20 april 2011 12:22

Fotobevis, tack!

 
Ingen bild

Carina

20 april 2011 12:22

Och välkommen hem!

 
Elena

Elena

20 april 2011 22:21

hahaha! underbart! vilka upplevelser! jag hoppas också att få se några "fotobevis"! har saknat dina inlägg, välkommen hem!

http://catching-confetti.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards