Alla inlägg under mars 2011

Av Gunilla Olsson - 12 mars 2011 07:27

Jag brukar säga att jag är hockeyintresserad. Tveksamt vad som ligger i begreppet men det är inte riktigt så illa som när min svägerska M sa att hon gillade fotboll för att få min bror Ö på kroken och sen magiskt tappade intresset, eller i alla fall begränsade det till Sveriges matcher i VM, eller som när min far (som jag nyligen fick veta) gick med i en gammeldansgrupp för att få min mamma. Hon påstår att så var det inte alls, han tyckte om att vara med i den här gruppen. Frågan måste dock ställas varför hon inte lyckats få honom att dansa sen dess.


Nej, det är kanske mer för mig själv jag ljuger. Jag gillar hockey live. Det är något med ljudet jag gillar. Skridskorna mot isen men framförallt ljudet av pucken som slår mot klubbladet. Det finns en hög mysfaktor i det där ljudet. Sen gillar jag stora tuneringar. Tittar naturligtvis gärna på OS, och även VM trots att det sällan är något vidare.


Vad gäller svensk hockey tittar jag nog mest bara på slutspelet. Slänger ett öga på tabellen längs den långa säsongs-vägen men det är vid slutspelsdags säsongen börjar på allvar för mig.


Det har varit ett ok upplägg. Håller man på ett lag som HV brukar slutspelet bli en rätt kul resa. I år verkar säsongen dock bli allt för kort. Plötsligt kan jag förstå de som börjar intressera sig aningen tidigare än vad jag gör. Man kanske inte ska ta för givet att det finns något kvar att intressera sig för annars.


En deprimerande tanke helt klart så vi struntar i den. Vi låtsas att hockeysäsongen för länge sen är förbi och ger oss ut i vårsolen idag istället.

Av Gunilla Olsson - 11 mars 2011 12:55

Flera av er har säkert hört den här tidigare eftersom den har några år på nacken men den är värd att lyssnas på igen.



O Dimitri, Dimitri, where art thou Dimitri?


Av Gunilla Olsson - 11 mars 2011 08:40

Det mest meningslösa vädret i världen måste väl vara det vi haft i Stockholm imorse. Snö som faller och blir till slask i samma sekund som det når marken. Då är det tur att man har lite perspektiv och snabbt kan dra fram sin iphone för att kolla status på andra platser:


Salt Lake City 17°C

Anaheim 24°C

Los Angeles 23°C

San Diego 23°C

San Fransisco 16°C

Las Vegas 23°C

St George 22°C


Är inte helt nöjd, men det är tur att de har 3 veckor kvar på sig att fixa till det så duger det nog säkert lagom till ankomst sen.

Av Gunilla Olsson - 10 mars 2011 23:00

Jag gjorde misstaget att se HV spela på Hovet igårkväll. Generellt ingen vacker syn och det var svårt att se vinnarlaget bakom alla dessa tappade puckar, sega skridskotag och taffliga skott.


Jag lät tankarna drifta, vilket jag ofta gör, och erinrade mig senast jag var på hovet. Det var någon gång under förra säsongen. Även då fick HV stryk, men av Djurgården den gången. Istället för med min syster A, satt jag då brevid en man som ibland ringde och erbjöd mig en biljett när han hade över och HV var i stan. Min goda vän C, hans dotter var även hon på plats.


Den kvällen kändes väldigt avlägsen i tid. Mycket har hänt sen dess men jag kunde inte helt skaka den av mig. Jag hade inte varit hemma från matchen i många minuter igår innan min mamma ringde med beskedet. Mannen gick igårkväll bort efter en längre kamp. Det var ett samtal jag mer eller mindre väntat på men inte ville få.


Nu ett dygn senare har jag fortfarande ingen aning om vad man ska säga. Jag vet bara att det känns väldigt konstigt och sorgligt att tänka sig att inte träffa honom varken på Hovet eller någon annanstans.



Av Gunilla Olsson - 10 mars 2011 12:33

Jag kan inte förneka skadeglädjen jag känner när jag ser S förfall. De känns så ofattbart vilse när de efter flera självgoda decennier faktiskt behöver börja ifrågasätta sig själva.


Samtidigt vet jag att det inte är någon av oss som vinner på en svag opposition så jag är glad att de pratar om förändring. Men allvarligt talat, visst är det än så länge bara prat?


Titta på den nytänkande uppställningen det fortfarande pratas om.  Finn fem fel!


        

      

Av Gunilla Olsson - 10 mars 2011 11:51

Min syster U frågade sig idag varför jag inte den senaste veckan bloggat om det dramatiska i att hon ligger på sjukhus. En berättigad fråga kan tyckas eftersom betydligt mindre intressanta eller relevanta reflektioner tas upp här.


Del av svaret är väl det faktum att jag med mer eller mindre lyckade resultat försöker hålla en viss humoristisk ton här. Ibland spricker det när jag upprörs av något medialt, men personliga bekymmer av tyngre art försöker jag hålla på armlängds avstånd i just detta forum.


En ännu större anledning är väl att det knappast har något som helst nyhetsvärde. Det klassiska exemplet inom journalistiken är att man skriver inga artiklar om ”hund biter man” däremot när ”man biter hund” så finns det ett visst mått av allmänintresse och relevans eftersom det bryter normen.


Ni som känner min syster U vet att hon är en olycksfågel av rang. Vår far brukar med viss överdrift påstå att det finns ingen världsdel där hon inte åkt ambulans. Hon jobbar ironiskt nog på sjukhus men spenderar nog nästan lika mycket tid där som patient.


Hon har skadad behövt räddas från bergstopp i Thailand och saltsjödal i USA. Inte heller på hemmaplan går hon säker utan blåljus står i ständig givakt att föra henne till akut cystoperation eller dylikt.


I viss mån får man nog skylla på hennes sprudlande och spontana personlighet. Det är den som ofta för henne ut i världen och till platser där skador lurar. Denna sida verkar nu dessutom gå i arv då hennes förstfödda utan att ens vara född verkar vara en lika rastlös själ. Istället för att njuta av de korta 9 månader man har att slappa och hänga på en varm skön plats verkar bebben ha bestämt sig att den är redo för världen 2 månader i förtid.


Kampen har den senaste veckan förts i diverse sjukhussalar och än har varken bebben eller U gett vika. Ska man tolka signalerna så verkar U mer pressad och plågad dock så frågan är om det inte kommer bli bebben som drar det längsta stråt.


Men skrattar bäst som skrattar sist. Så himla kul är det inte här ute varje dag bebben. Det som däremot ska bli kul är att se U efter denna början försöka vinna resterande kamper de närmsta 18 åren.

Av Gunilla Olsson - 10 mars 2011 09:06

Jag är skyldig Issey Miyake en ursäkt! Jag är hemskt ledsen för mitt ogrundade påhopp igår.


Till er läsare vill jag ge ett råd. Låt inte en kopp med lite överblivet rooibos te bli stående på skrivbordet.

Av Gunilla Olsson - 10 mars 2011 08:54

Det händer ibland om än väldigt sällan att jag försover mig. Idag var en sådan dag. Egentligen avskyr jag det men det har helt klart sina fördelar så imorse passade jag på att njuta av misstaget:


Fördelar med att försova sig 1h och 16min:

1. Det är ofantligt mycket ljusare ute och man kan nästan lura sig själv till att tro att man är uppe frivilligt.

2. Man kan strunta i att bädda sängen med gott samvete.

3. Man bryr sig inte så mycket om tiderna inte riktigt klaffar som de ska i byten osv. Man är ändå så sen att det inte gör någon större skillnad.

4. Det är helt annat folk ute och rör på sig. Folk som i allmänhet har lyxen av att se mer utvilade ut än de jag vanligtvis ser. Gör att det nästan känns som en annan resa än den man vanligtvis gör.

5. Arbetsdagen känns otroligt mycket kortare.


Kanske ska testa på det oftare, att chefen retsamt hälsar på mig med god middag kan jag leva med.



Skapa flashcards