Alla inlägg under mars 2011

Av Gunilla Olsson - 21 mars 2011 10:43

Jag gillar att sitta mitt på säljgolvet här i huset. Det råder alltid febril aktivitet runtomkring och trots att jag egentligen står utanför det hela så sitter jag mitt i det.


Man uppfattar fragment av pågående samtal, man lär sig sina kollegors standardsvar och uppfattar hur humör och ton skiftar under olika samtal. Det känns både levande och dynamiskt och det är lätt att ryckas med i tempot.


Idag finns alla de vanliga ingredienserna på plats men med ett nytt inslag. Efter stort manfall förra veckan är alla på plats idag igen. Med sig har de liksom jag själv en djup, torr och retsam hosta.


Det känns som att jag sitter och lyssnar på en väldirigerad symfoni. Snarlika hostningar ljuder från avdelningens alla hörn och skapar en ljudmatta lika tät som ABBAs.


Det är en helt ny nivå av gemenskap. Här sitter vi tillsammans, in sickness and in health.  Jag gissar att de som inte redan varit hemma sjuka inte är lika roade.

Av Gunilla Olsson - 21 mars 2011 06:39

Jag fastnar i soffan framför TV-nyheterna som de flesta andra mornar. Det är mycket galet som pågår i världen och det borde ge mig perspektiv. Trots detta är mitt största bekymmer denna morgon vad jag ska ta på mig.


Jag är mer än lovligt trött på min vintergarderob. Mina svarta stövlar har tjänat mig väl. De har gått att använda så gott som dagligen. De funkar till kjol, till jeans, till leggings, till strumpbyxor, till kort, till långt. Känns orättvist och otacksamt att vara så trött på dem som jag är.


Men jag kan inte låta bli. Jag längtar efter ballerinaskor, sneakers, sandaler, högklackade färgglada sandaletter. Jag vill byta leggings mot bara ben, svart och grått mot pastell.


Jag erkänner mig besegrad för nu men is och grus, era dagar är räknade och snart kommer mina svarta stövlar få en välbehövlig sommarvila.

Av Gunilla Olsson - 20 mars 2011 19:53

Idag har varit en bra söndag. När man haft en sådan behöver man sammanfatta höjdpunkter för sig själv så att man omvandlar det till energi för stundande veckan.


1. Brorsdotters L gosiga huvud som hon generöst bjuder på för gos och pussar.

2. Syskon som lockar till skratt

3. Vän H som ringde för nödvändigt tjej- och skitsnack

4. Kloka medarbetare som bidrog till givande möte

5. Dagens Hubbe-citat

6. Mammas lasagne

7. E-K som är värd att firas

8. Syskonbarn i största allmänhet

9. Lysande sol

10. Djurgårdens hockeysäsong är över


Nu är jag redo att påbörja sista arbetsveckan innan avfärd.


Av Gunilla Olsson - 20 mars 2011 09:37

Jag hoppas ni har kommit att inse kära läsare att ni som early adapters och läsare av denna blogg är med och bygger upp en röst att räkna med i mediesverige.


För precis en vecka sen lyfte vi upp en rätt iskall Alexander Bard och förde honom till nyfunnen aktualitet. Det får ni väl ändå hålla med om att han varit rätt långt från löpen på sistone. Man hade så gott som glömt hans existens och kompetens tills vi med glimten i ögat skojade aningen med honom.


Sen dess har allt skett med raketfart. Den bortglömda Bard rörde sig från frysboxen ut i solskenet igen och har kommit att bli veckans snackis. Han landade ett av TV-Sveriges prestigefullaste uppdrag som ny jurymedlem i Idol och aldrig har hans framtid varit ljusare.


Bard och ni övriga, glöm inte var det hela började. Tack är onödiga då jag gärna står till er tjänst Alexander, men en blygsam bukett tulpaner hade väl ändå varit på sin plats?

RRR

Av Gunilla Olsson - 19 mars 2011 21:52

När jag läste PR så lärde vi oss om 3 viktiga R. Regret, Reform och Restitution. Ett företag eller person i kris måste för att få förnyat förtroende visa ånger, förändring och någon form av kompensation.


Det känns som att vi använde det konceptet här i bloggen också och nu är tillbaks på banan då jag bett om ursäkt för dåliga dagar, ansträngt mig lite extra att kompensera med förhoppningsvis åtminstone halvkul texter, och i gengäld är ni här och läser igen. Ordningen är återställd.


Med det i ryggen vågar jag säga godnatt. Nu ska jag ägna uppmärksamhet åt det min vakna bloggläsare och bror S med fru svängde förbi med tidigare i veckan. Efterlysningar och uppmuntran i bloggen fungerar, det har noterats och uppskattas!


  


Av Gunilla Olsson - 19 mars 2011 18:05

Besökte efter mycket om och men ny frisör idag och trivdes nog bättre än vad jag någonsin gjort hos frisör tidigare. Det lär nog bli dit jag går igen helt klart. Proffsiga och trevliga på alla sätt och vis. Gillade klippningen också


Här kommer dock mitt lilla "men". Ni som följer min blogg vet att det brukar finnas ett sådant. Så gott som varje gång jag går till frisören säger jag att de får göra i princip vad de vill, bara det händer någonting. Jag vill kunna duscha och blåsa håret och sen ska det vara rätt klart.


Det slår aldrig fel. Svaret på "gör vad du vill" blir alltid. "Vad sägs om att klippa upp det rätt mycket runt ansiktet och sen etapper runtom för att ge dig lite volym" Sen klipper de alla exakt samma frisyr som jag alltid får när jag går till frisören. De är olika bra på att klippa den, men samma frisyr är det.


Den funkar och passar mig nog rätt väl men är det verkligen den enda tänkbara frisyren för mig? Kanske behöver jag bara gå oftare så att det inte är så utväxt att de får ta till "paniklösningen" utan vågar något annat. Tror nämligen det är det min frisyr kallas inne i fikarummet bortom kunders öron.

-När håret är så slitet och tråkigt att det känns som mission impossible, gör då paniklösningen, den lyfter allt.

Av Gunilla Olsson - 19 mars 2011 17:38

Det finns en plats jag skyr som pesten. En plats där det kliar i hela mig bara jag tar steget innanför dörren. En plats där jag känner mig så otroligt malplacerad att jag nästan väntar på att någon ska skrika "BLUFF", tills resten av kunderna ansluter sig till pöbeln, utrustar sig med högafflar och motar mig ut genom dörren.


Idag var det kärleken till min brorsdotter E-K som fick mig ta ett djupt andetag och trotsa mitt bättre vetande. Dörrklockan plingade och jag befann mig plötsligt på Panduro.


Jag går ju i regel i butiker för att handla saker som kan användas. Det är liksom tänkt att det man införskaffar ska lösa ett problem eller fylla ett behov, inte skapa merarbete. Den synen på shopping går ju stick i stäv med hela Panduro-konceptet. Det går ju inte att köpa något fint och ta med det hem.


Det är som att se H&M's skyltfönster, fastna för en klänning och när man sen kommer in i butiken så säger de:

-Jaha så du vill ha den gröna klänningen. Då är det det här tyget du ska ha, den här tråden, dessa knappar och slutligen mönstret. Lycka till!


Senast jag tvingades in på Panduro var när jag letade efter en presentkartong till min vän M. Jag hade fixat med små-presenter från mig och "tjejerna" men det behövdes knytas ihop genom att slås in i en gemensam box. Ingenstans fanns det en tillräckligt stor presentkartong så tillslut klev jag in där.


Där fanns mycket riktigt den perfekta lådan, men i brun kartong. Jag tittade på lådan och på säljaren.

-Hmm den ser lite tråkig ut.

-Jo men det finns en massa saker du kan använda för att måla och dekorera den. Hon slår ut med handen mot hela väggen full av grejer.

-Jo, men ni har ingen färdig alltså?


Jag vet inte hur jag ska beskriva blicken jag fick. Tanken att någon inte ville dekorera sin egna låda var så absurd för henne att hon nog gärna då och där spärrat in mig på mentalsjukhus.


Jag skäms idag för att jag var så klen men jag föll för den där blicken. Jag kunde inte med att bara köpa den tråkiga lådan. Jag tittade mig panikartat omkring och ryckte åt mig ett par neutrala bokmärken för att blidka henne.


Blicken jag fick nu var istället fylld av medlidande. Hon tittade på min patetiska samling varor och överlade om hon bara skulle ta betalt eller ta sig an mig och öppna mina ögon för en helt ny värld. Hon måste ha beslutat sig för att jag var bortom räddning och tog betalt med nedslagen blick.


Idag gick det aningen mer smärtfritt och 8-års present är införskaffad. E-K everything I do, I do it for you!

Av Gunilla Olsson - 19 mars 2011 09:03

Jag fick en klippning i födelsedagspresent och den känns långt overdue. Satte mig i veckan för att boka en klipptid via deras hemsida. Bestämde mig tillslut för att lördag var en bra dag så att jag slipper skarva med jobbet.


Jag var helt fascinerad över hur många lediga tider det fanns på lördagen och bokade glatt upp mig vid lunchtid. Inga konstigheter. En bekräftelse kom och jag kunde lägga det åt sidan. Har längtat sen dess och slängde nu ett öga igen på bekräftelsen.


  


Det är sånt som händer gott folk. Döm mig inte för hårt. Det är lätt att ta fel på 19 och 23. Tittar man bara snabbt på en rubrik kan Onsdag lätt se ut som Lördag. Den här gången blev både månad och klockslag rätt och då får man vara nöjd med det.

Skapa flashcards