Direktlänk till inlägg 8 februari 2011

Första boktipset

Av Gunilla Olsson - 8 februari 2011 20:00

Den här bloggen har funnits i flera dagar nu utan ett enda boktips. Inte helt ok. Boktips är nämligen lite av mitt signum. Det kommer att komma fler, behöver bara spräcka isen.


Det väljer jag att göra med Erlend Loe. Ni som känner mig väl blir föga förvånade. Han är min absoluta favorit på många sätt. Jag minns när jag upptäckte honom redan när han skrev sin debut Blåst (den kom som andra bok till sverige men var hans debut). Jag hann läsa både Naiv Super, Expedition L och Fakta om Finland innan jag vågade bjuda in någon annan till Loes värld.


Jag vet att det är precis hur patetiskt som helst men det var en noggrann urvalsprocess bland mina vänner innan jag vågade rekommendera honom till den första. Jag var så nervös att personen ifråga inte skulle se hans storhet och såga honom. Det kändes för personligt. Jag hade på fullt allvar lite av en klump i magen.


Mitt val av vän visade sig vara det rätta. Jag lånade ut Naiv Super och inom kort hade han själv lånat hem resten från biblioteket och skrattade precis som jag åt den kufiska och stundtals dråpliga humorn. Sen dess har mina kompisar ofta rekommenderats honom och mina skolklasser fått läsa honom.


Det här är den senaste jag läst med honom. Kommit en till nyligen som jag antagligen inte läst för att den inte dykt upp i pocket ännu.

  

Det är en dråplig historia om en ung tjej vars familj omkommer i en flygolycka. Hon känner att det inte lämnar henne med mycket kvar att leva för. Efter ett misslyckat självmordsförsök förstår hon att hon nog inte har modet till att ta sitt eget liv och bestämmer sig därför för att utsätta sig för risker.


Hon jagar flygplanskrascher, fågelinfluensa och andra galenskaper. Jag förstår att det inte låter som den roligaste av böcker men tro mig det är det. Den är varm och hysteriskt kul på ett väldigt oväntat sätt. Man behöver nog ha inställningen att det är ok att skämta om allt om man ska uppskatta den men vet du med dig att du är lagd åt det hållet kommer du njuta av varje sida.

 
 
Den medelålderskvinnan

Den medelålderskvinnan

8 februari 2011 22:34

Jag har gått in i två bokhandlar som inte hade den, men jag ger inte upp! Den är uppsatt på min att läsa lista och det ser jag fram emot!!!

http://lisen-lifeasiseeit.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Olsson - 24 juni 2013 21:34


    Min mor ringde mig upprörd med detta nyhetstips och bad mig blogga. Jag får emellanåt tips liknande detta men skriver helst när jag själv reagerat på något. Kunde inte riktigt blunda för detta dock då idiotin är så hög att jag bara vill skri...

Av Gunilla Olsson - 22 maj 2013 20:34

Tidig fredag morgon bär det av med ett gäng kunder och Microsoft till Cannes och rivieran. Ja jag vet att det ösregnar där för tillfället, men det är lite så Universum och jag jobbar. Ber om ursäkt för det alla jag reser med! Sjukt trevligt ska det b...

Av Gunilla Olsson - 6 maj 2013 22:28

Tittar ni extra noga när ni ser mig nästa gång, ja ni kanske tom behöver kisa, så kanske ni ser aning till ett färgskifte i mitt hår.   Tanken var att förändringen skulle bli dramatisk och få er alla att vända på huvudet och överösa mig med kompl...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:40


Jag minns vilken chock det var 7 september 2011 när nyheterna kablades ut att Stefan Liv tillsammans med sina lagkamrater omkommit i en flygolycka. Vilken oerhörd tragedi. Trots att jag inte kände Stefan personligen, utan bara likt alla andra som rör...

Av Gunilla Olsson - 2 maj 2013 22:27

Kära läsare. 23e Januari antog jag utmaningen att vara med i #blogg100 och skriva ett inlägg om dagen i 100 dagar. Idag 2a maj är utmaningen avklarad och jag skriver mitt 100e inlägg.   Det har varit kul att blåsa liv i den här bloggen igen även ...

Ovido - Quiz & Flashcards